Personal Information

写真a

SUZUKI Eita


Title

Lecturer

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University of Education, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education, Lecturer, Lecturer

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

Research Interests 【 display / non-display

  • 特別支援教育

  • 高等学校

  • 中学校

  • 発達障害

  • 移行支援

display all >>

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2024,特別支援教育の理論と実践,Lecture,2024.04 -

  • 2023,障害児教育特論Ⅰ,Lecture,2023.10 -

  • 2023,障害児生理・病理臨床IB,Experiment, Practical Training, Practice,2023.10 -

  • 2023,障害児指導法,Lecture,2023.04 -

  • 2023,障害児指導法特講,Lecture,2023.04 -

display all >>

 

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本臨床発達心理士会,2013.04 -

  • JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES,2013.04 -

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本臨床発達心理士会, 代議員, 2023.06 -

  • 一般社団法人日本LD学会, 代議員, 2022.06 - 2026.09

  • 新興出版社啓林館, 編集委員, 2021.10 -

  • 日本LD学会, 第31回⼤会実⾏委員会委員, 2021.06 - 2022.11

  • 日本放送協会(NHK), NHKティーチャーズライブラリー編集委員, 2017.04 -

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,The Study of the Transition Program from Junior High School to High School by using MSPA as an Assessment Tool, Japanese Journal of Clinical Developmental Psychology, vol.16 (2) (p.119 - 130) , 2021.12, Eita SUZUKI

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,中学校の通級指導教室における実践・研究に関する一考察, 京都教育大学特別支援教育臨床実習センター年報 (6) (p.13 - 21) ,京都教育大学附属教育実践センター機構特別支援教育臨床実践センター, 2016.03, 鈴木英太,相澤雅文

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • Japanese,Result of Participating in a Work Experience Program for Regular Class Students in Junior High Schools : Focusing on Students Needing Special Support, vol.24 (4) (p.518 - 525) , 2015.11

    Multiple Authorship

  • Japanese,「特別な支援が必要な生徒」における高校進学動機に関する研究, LD研究, vol.23 (2) (p.207 - 214) ,日本LD学会, 2014.05, 鈴木 英太,相澤 雅文

    Multiple Authorship

  • Japanese,The Research on the Transition from Junior high school to High school : Using the transition sheet for students suspected developmental disabilities (1) (p.77 - 86) , 2011.03

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 新訂版教員になりたい学生のためのテキスト特別支援教育, クリエイツかもがわ, 2024.03, 相澤 雅文,榊原 久直,鈴木 英太

    Textbook, survey, introduction, Joint editor

  • Japanese, S.E.N.S養成セミナー特別支援教育の理論と実践[第4版]Ⅲ特別支援教育士(S.E.N.S)の役割・実習, 金剛出版, 2023.04, 梅田真理,栗本奈緒子,西岡有香 他

    Textbook, survey, introduction, Contributor

  • Japanese, MSPA(発達障害の要支援度評価尺度)の理解と活用, 勁草書房, 2018.10, 船曳康子

    Textbook, survey, introduction, Contributor

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 多様性を認め合う学級づくり~あたりまえにしていることを見つめ直す~, 明治図書出版株式会社, LD ADHD&ASD, vol.88 (p.64 - 65) , 2024.01, 鈴木 英太

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese, well-beingの視点から見た教育・医療・福祉のこれから, 日本LD学会, LD研究, vol.32 (2) (p.67 - 68) , 2023.05, 鈴木英太,佐藤美幸

    Research paper, summary (national, other academic conference), Multiple Authorship

  • Japanese, 中学校 「北風型」 から 「太陽型」 に作戦を練り直したのが支援名人への道 (特集 教師のレジリエンス-「回復力」「復元力」「弾力性」-が試される! 指導・支援に悩んだ時の作戦練り直し術), LD, ADHD & ASD, vol.18 (1) (p.28 - 31) , 2020.01, 鈴木 英太

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author

Awards Received 【 display / non-display

  • 日本LD学会研究奨励賞, 2017.11, Japan,日本LD学会

Presentations 【 display / non-display

  • 日本LD学会第31回大会, Domestic presentation, 2022.10, well-beingの視点から見た教育・医療・福祉のこれから, Symposium, workshop panel (nominated)

    Japanese,2022.10,鈴木英太;佐藤美幸;船曳康子;田端順子;竹島克典;花熊曉,Invitation

  • 日本LD学会 第28回大会, Domestic presentation, 2019.11, 発達障害のアセスメントと支援, Symposium, workshop panel (nominated)

    Japanese,清水里美,鈴木英太,黒田美保,井上賞子,花熊暁

  • 日本LD学会 第28回大会, Domestic presentation, 2019.11, 特別な支援が必要な幼児児童生徒への就学前から就労までの移行支援, Symposium, workshop panel (nominated)

    Japanese,亀山史子,大久保圭子,鈴木英太,上戸綾子,井上和久

  • 日本LD学会 第27回大会, Domestic presentation, 2018.11, 医療と学校をつなぐアセスメント-共通言語としてのMSPAの役割-, Symposium, workshop panel (nominated)

    Japanese,清水里美,家森百合子,鈴木英太,青山芳文,花熊暁,黒田美保

  • 日本LD学会 第27回大会, Domestic presentation, 2018.11, ライフステージを通した支援を目指して-実践者が研究する意義-, Oral presentation (invited, special)

    Japanese,鈴木英太

display all >>

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京都府北部創生支援事業令和6年度「中丹マイスクールデザイン校」教職員研修,2024.08

  • 北部創生支援事業 京丹後市立宇川小学校校内研修会,2024.07

  • 特別支援教育スキルアッププログラム「通常の学級における支援」,2024.06

  • 令和5年度スペシャリスト教職支援プログラム,2024.03

  • 京都教育大学教育創生リージョナルセンター機構総合教育臨床センター「学びサポート室」シンポジウム,2024.03

display all >>

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 中学校教科別研究会(数学),2020.10 - 2021.09

  • 発達障害の要支援度評価尺度(MSPA)講習会,2017.04 -

  • 京都府立洛西高等学校 校内研修会,2024.10

  • 令和6年度八木中学校校内研修会,2024.08

  • 令和6年度 槙島中学校区小中合同研修会,2024.08

display all >>