Personal Information

写真a

SUZUKI Eita


Title

Lecturer

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University of Education, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education, Lecturer, Lecturer

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

Research Interests 【 display / non-display

  • 特別支援教育

  • 高等学校

  • 中学校

  • 発達障害

  • 移行支援

display all >>

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2024,特別支援教育の理論と実践,Lecture,2024.04 -

  • 2023,障害児教育特論Ⅰ,Lecture,2023.10 -

  • 2023,障害児生理・病理臨床IB,Experiment, Practical Training, Practice,2023.10 -

  • 2023,障害児指導法,Lecture,2023.04 -

  • 2023,障害児指導法特講,Lecture,2023.04 -

display all >>

 

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本臨床発達心理士会,2013.04 -

  • JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES,2013.04 -

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本臨床発達心理士会, 代議員, 2023.06 -

  • 一般社団法人日本LD学会, 代議員, 2022.06 - 2026.09

  • 新興出版社啓林館, 編集委員, 2021.10 -

  • 日本LD学会, 第31回⼤会実⾏委員会委員, 2021.06 - 2022.11

  • 日本放送協会(NHK), NHKティーチャーズライブラリー編集委員, 2017.04 -

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,The Study of the Transition Program from Junior High School to High School by using MSPA as an Assessment Tool, Japanese Journal of Clinical Developmental Psychology, vol.16 (2) (p.119 - 130) , 2021.12, Eita SUZUKI

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,中学校の通級指導教室における実践・研究に関する一考察, 京都教育大学特別支援教育臨床実習センター年報 (6) (p.13 - 21) ,京都教育大学附属教育実践センター機構特別支援教育臨床実践センター, 2016.03, 鈴木英太,相澤雅文

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • Japanese,Result of Participating in a Work Experience Program for Regular Class Students in Junior High Schools : Focusing on Students Needing Special Support, vol.24 (4) (p.518 - 525) , 2015.11

    Multiple Authorship

  • Japanese,「特別な支援が必要な生徒」における高校進学動機に関する研究, LD研究, vol.23 (2) (p.207 - 214) ,日本LD学会, 2014.05, 鈴木 英太,相澤 雅文

    Multiple Authorship

  • Japanese,The Research on the Transition from Junior high school to High school : Using the transition sheet for students suspected developmental disabilities (1) (p.77 - 86) , 2011.03

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 新訂版教員になりたい学生のためのテキスト特別支援教育, クリエイツかもがわ, 2024.03, 相澤 雅文,榊原 久直,鈴木 英太

    Textbook, survey, introduction, Joint editor

  • Japanese, S.E.N.S養成セミナー特別支援教育の理論と実践[第4版]Ⅲ特別支援教育士(S.E.N.S)の役割・実習, 金剛出版, 2023.04, 梅田真理,栗本奈緒子,西岡有香 他

    Textbook, survey, introduction, Contributor

  • Japanese, MSPA(発達障害の要支援度評価尺度)の理解と活用, 勁草書房, 2018.10, 船曳康子

    Textbook, survey, introduction, Contributor

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 多様性を認め合う学級づくり~あたりまえにしていることを見つめ直す~, 明治図書出版株式会社, LD ADHD&ASD, vol.88 (p.64 - 65) , 2024.01, 鈴木 英太

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese, well-beingの視点から見た教育・医療・福祉のこれから, 日本LD学会, LD研究, vol.32 (2) (p.67 - 68) , 2023.05, 鈴木英太,佐藤美幸

    Research paper, summary (national, other academic conference), Multiple Authorship

  • Japanese, 中学校 「北風型」 から 「太陽型」 に作戦を練り直したのが支援名人への道 (特集 教師のレジリエンス-「回復力」「復元力」「弾力性」-が試される! 指導・支援に悩んだ時の作戦練り直し術), LD, ADHD & ASD, vol.18 (1) (p.28 - 31) , 2020.01, 鈴木 英太

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author

Awards Received 【 display / non-display

  • 日本LD学会研究奨励賞, 2017.11, Japan,日本LD学会

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京都教育大学教育創生リージョナルセンター機構総合教育臨床センター「学びサポート室」シンポジウム,2024.03

  • 京都教育大学附属京都小中学校教育実践研究協議会,2024.02

  • 京都教育大学附属高等学校人権研修,2023.11

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 中学校教科別研究会(数学),2020.10 - 2021.09

  • 発達障害の要支援度評価尺度(MSPA)講習会,2017.04 -

  • 京都市中学校LD通級冬季研修会,2024.02

  • 長岡京市小中合同夏季研修会,2023.08

  • 大山崎町立第二大山崎小学校夏季校内研修会,2023.08

display all >>