Personal Information

写真a

AKAMATSU Daisuke


Title

Lecturer

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University of Education, Graduate School, Division of Education

  • Nagoya University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • 博士(心理学)

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Lecturer, Lecturer

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • 信念

  • 動機づけ

  • 学習方略

  • 学習観

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2023,教育心理学基礎講読 ,Exercise,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学演習,Exercise,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学実験ⅠB,Experiment, Practical Training, Practice,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学(a),Experiment, Practical Training, Practice,2023.04 - 2023.09

  • 2023,教育統計学演習Ⅱ,Exercise,2023.04 - 2023.09

display all >>

 

Research Themes 【 display / non-display

  • 中高生の学習における失敗観の機能の解明―失敗観タイプに基づく生徒理解と支援の提案―

  • 英語学習における活用的学習観の社会的形成過程

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本LD学会,2021.04 -

  • 日本キャリア教育学会,2020.08 -

  • 日本生徒指導学会,2018.08 -

  • 東海心理学会,2018.04 -

  • 日本パーソナリティ心理学会,2017.06 -

display all >>

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本パーソナリティ心理学会, 広報委員会副委員長, 2024.04 -

  • 日本生徒指導学会関西地区研究会, 常任幹事, 2023.04 -

  • 日本パーソナリティ心理学会, 広報委員, 2020.09 -

Papers 【 display / non-display

  • English,Gender and the conceptual breadth of barriers to higher education in Asian countries, Higher Education Quarterly, vol.advance publication (p.e12505 - ) , 2024.02, Takamatsu, R, Min, M.C, Aktar, R, Wang, L, Xingjian, G, Akamatsu, D

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author

  • Japanese,生きる力を育む「つくる」という学びのデザインと授業実践―学校図書室改造計画を通して― , 京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要, vol.6 (p.45 - 54) , 2024.01, 的崎 あかり, 延原 理恵, 赤松 大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author

  • English,中学生の友人関係における動機づけと友人充実感の関連―学業的援助行動の媒介効果と学業的コンピテンスの調整効果に着目して― , 日本教育工学会論文誌, vol.47 (3) (p.527 - 535) , 2023.12, 板木 こころ, 赤松 大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author, Corresponding author

  • English,能動的先延ばしはどのように行われているのか―先延ばしの規定因に着目して― , 人間環境学研究, vol.21 (2) (p.163 - 171) , 2023.12, 三枝 百萌花, 赤松 大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author, Corresponding author

  • Japanese,海外留学中における日本人高校生の英語学習観と学習方略使用の変化 , 日本教育工学会論文誌, vol.47 (Suppl) (p.印刷中 - ) , 2023.12, 赤松 大輔, 中谷 素之, 川本 健太郎

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • English, Contextualized self-efficacy and self-regulated learning in Japan , American Educational Research Association, AERA SSRL SIG Times Magazine, vol.4 (p.9) , 2021.10, Daisuke Akamatsu, Claudia Gherghel

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

Awards Received 【 display / non-display

  • 東海心理学会 第68回大会 優秀大会発表賞 , 2019.06, Japan,東海心理学会

  • 関西心理学会 第127回大会 研究奨励賞 , 2016.11, Japan,関西心理学会

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京都教育大学同窓会第10回いいとも講演会,2023.11

  • 令和4年度「中丹マイスクールデザイン校」講師「何北ブロック一貫教育合同研修会―メタ認知的方略と社会的方略の具体と実践の留意点について―」,2022.08

  • 京都教育大学教職高度化センター みらいの義務教育と子どもたちの学び―教科担任制から考える「授業づくり・学級づくり」-話題提供,2021.11

  • 令和3年度「中丹マイスクールデザイン校」講師「何北ブロック一貫教育合同研修会―自己調整能力と動機づけについて―小・中学校で一貫して行う学習方略(社会的方略,メタ認知的方略)の工夫について―」,2021.08

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 高石市立高石小学校教員研修「動機づけについて」,2024.02

  • 心理学を体験しよう―教育への応用を考える― ,2024.02

  • 大学での学びや研究について ,2024.01

  • 大学訪問「私の教育心理学―子どものやる気アップ&成績アップ方法とは―」 ,2023.11

  • 生き方探究「心理学入門と私の進路選択」,2023.10 - 2023.12

display all >>