Personal Information

写真a

AKAMATSU Daisuke


Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University of Education, Graduate School, Division of Education

  • Nagoya University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • 博士(心理学)

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Lecturer, Lecturer

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • 信念

  • 動機づけ

  • 学習方略

  • 学習観

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2023,教育心理学基礎講読 ,Exercise,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学演習,Exercise,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学実験ⅠB,Experiment, Practical Training, Practice,2023.10 - 2024.03

  • 2023,教育心理学(a),Experiment, Practical Training, Practice,2023.04 - 2023.09

  • 2023,教育統計学演習Ⅱ,Exercise,2023.04 - 2023.09

display all >>

 

Research Themes 【 display / non-display

  • 中高生の学習における失敗観の機能の解明―失敗観タイプに基づく生徒理解と支援の提案―

  • 英語学習における活用的学習観の社会的形成過程

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本LD学会,2021.04 -

  • 日本キャリア教育学会,2020.08 -

  • 日本生徒指導学会,2018.08 -

  • 東海心理学会,2018.04 -

  • 日本パーソナリティ心理学会,2017.06 -

display all >>

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本パーソナリティ心理学会, 広報委員会副委員長, 2024.04 - 2025.03

  • 日本生徒指導学会関西地区研究会, 常任幹事, 2023.04 -

  • 日本パーソナリティ心理学会, 広報委員, 2020.09 - 2025.03

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,家庭と給食における食事中の会話と共食態度による小学生の生活満足度の促進プロセス, 日本教育工学会論文誌, vol.49 (1) (p.153 - 162) , 2025.03, 辻本帆花, 赤松大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Corresponding author

  • English,Failure beliefs in school and beyond: From the perspective of social and emotional learning , Social and Emotional Learning: Research, Practice, and Policy, 2025.02, Akamatsu, D., Gherghel, C.

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author, Corresponding author

  • Japanese,高校物理における概念変容を促す授業実践の効果検証と自己効力感の調整効果の検討, 日本教育工学会論文誌, vol.48 (2) (p.411 - 421) ,日本教育工学会, 2024.08, 高橋幸太郎, 赤松大輔

    Single Author

  • English,Gender and the conceptual breadth of barriers to higher education in Asian countries, Higher Education Quarterly, vol.advance publication (p.e12505 - ) , 2024.02, Takamatsu, R, Min, M.C, Aktar, R, Wang, L, Xingjian, G, Akamatsu, D

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author

  • Japanese,生きる力を育む「つくる」という学びのデザインと授業実践―学校図書室改造計画を通して― , 京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要, vol.6 (p.45 - 54) , 2024.01, 的崎 あかり, 延原 理恵, 赤松 大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Last author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 教育心理学の理論と実践, 北樹出版, 2025.04, 赤松大輔

    Textbook, survey, introduction, Sole author

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 不登校児童生徒の支援について―校内教育支援ルームが果たす機能の展望― , 東大阪市令和5年度地域研究助成金事業報告書 (p.1 - 63) , 2025.03, 小泉隆平, 赤松大輔, 瓜生珠絃

    Internal/External technical report, pre-print, etc., Multiple Authorship

  • Japanese, Frank Pajares: A pioneer on self-efficacy theory and research , vol.8 (1) (p.14) , 2025.01, Akamatsu, D.

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Single Author

    Authorship:Lead author, Corresponding author

  • Japanese, ジェンダーと教育の障壁に関する認識―4カ国データ比較を通して― , 公益財団法人村田学術振興財団研究成果報告書 (p.1 - 6) , 2023.02, 高松礼奈, 赤松大輔, May Cho Min, Rumana Aktar, Gao Xingjian, Lina Wang

    Internal/External technical report, pre-print, etc., Multiple Authorship

  • English, Contextualized self-efficacy and self-regulated learning in Japan , American Educational Research Association, AERA SSRL SIG Times Magazine, vol.4 (p.9) , 2021.10, Daisuke Akamatsu, Claudia Gherghel

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

Awards Received 【 display / non-display

  • 東海心理学会 第68回大会 優秀大会発表賞 , 2019.06, Japan,東海心理学会

  • 関西心理学会 第127回大会 研究奨励賞 , 2016.11, Japan,関西心理学会

Presentations 【 display / non-display

  • 日本教育心理学会第66回総会, Domestic presentation, 2024.09, 失敗観が自己効力感の状況的変化に与える影響―経験サンプリング法による検討― , Oral presentation (general)

    English,赤松大輔

  • The International Symposium on Rationality: Theories and Implications, International presentation, 2024.09, Differentiating the functions of failure beliefs in predicting individual affective and behavioral responses to failure. , Oral presentation (general)

    English,Akamatsu, D, Gherghel, C,Invitation

  • the 33rd International Congress of Psychology, International presentation, 2024.07, Beliefs matter: Incorporating failure beliefs within academic risk-taking , Oral presentation (general)

    English,Akamatsu, D, Gherghel, C

  • the 33rd International Congress of Psychology, International presentation, 2024.07, English learners’ domain-specific epistemic beliefs and their relationships with learning strategies. , Oral presentation (general)

    English,Fujiwara, T, Akamatsu, D

  • TEMMPS Conference: Tübingen Week on Education, Motivation, Meta-Cognition, Personality, and Self-Regulation, International presentation, 2024.07, Examining the impact of beliefs about failure on academic risk-taking and motivation: A short-term longitudinal study , Poster presentation

    English,Daisuke Akamatsu,Invitation

display all >>

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 学びに向き合い続けられる児童・生徒の育成に向けた授業改善2,2025.01

  • 学びに向き合い続けられる児童・生徒の育成に向けた授業改善,2024.08

  • 学び方を学んでみよう―教育学と心理学の視点から―,2024.08

  • 京都教育大学同窓会第10回いいとも講演会,2023.11

  • 令和4年度「中丹マイスクールデザイン校」講師「何北ブロック一貫教育合同研修会―メタ認知的方略と社会的方略の具体と実践の留意点について―」,2022.08

display all >>

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 動機づけについて-動機づけの変化と自律性支援の相関関係- ,2025.03

  • 研究発表に対する講評と助言,2025.02

  • 動機づけについて-動機づけと学業成績の相関関係-,2024.12

  • 研究発表に対する講評と助言,2024.12

  • 学習方法講座―学び方を学んでみよう―,2024.12

display all >>