Personal Information

写真a

KAKUTA Yutaka


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Mail Address

E-mail address

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • Ph.D.

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION The United Guraduate School of Professional Teacher Education at Kyoto University of Education, Professor, Professor

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • clinical psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • 学校臨床力、プロセスレコード、自己心理学、共感,箱庭療法

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2022,学校臨床とかかわり合う力A,Lecture,2022.04 -

  • 2014,生徒指導の理論と実践,Lecture,2014.04 - 2022.03

  • 2015,生徒指導力高度化実践演習,Exercise,2014.04 - 2022.03

  • 2015,生徒指導実践演習,Exercise,2014.04 - 2022.03

  • 2015,教育相談・特別支援演習,Exercise,2014.04 - 2022.03

display all >>

 

Research Themes 【 display / non-display

  • on empathy

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本精神分析的自己心理学研究会,2010.04 -

  • International Association for Psychoanalytic Self Psychology,2005.04 -

  • 日本精神分析学会,1994.04 -

  • 鳴門生徒指導学会,1991.04 -

  • 日本箱庭療法学会,1988.04 - 2019.03

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • No Setting,教育の魅力を省察する ―総合力としての学校臨床力―, 京都教育大学紀要 (142) (p.15 - 31) ,京都教育大学, 2023.03, 角田 豊,上田雅也

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • No Setting,学校臨床力向上のためのプロセスレコードを用いた省察の意義 ―教師の主観を含めた自己省察とグループ省察会―, 京都教育大学大学院連合教職実践研究科年報 (12) (p.11 - 22) ,京都教育大学大学院連合教職実践研究科, 2023.03, 角田 豊,藤本陽一,若松俊介,赤神 誠

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • No Setting,学校臨床力を磨く事例検討会についての質的研究 ―事例検討会そのものを省察する試み―, 京都教育大学紀要 (141) (p.43 - 59) ,京都教育大学, 2022.09, 角田 豊,中垣ますみ,永尾彰子

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • No Setting,学校臨床力と教師の省察 ―プロセスレコードを用いた感性を磨く省察会のあり方―, 京都教育大学紀要 (138) (p.255 - 271) ,京都教育大学, 2021.03, 角田 豊,中垣ますみ,西井 薫,冨永吉喜,飛田 祥

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • No Setting,学校臨床力・至適な応答性・遊ぶこと ―プロセスレコードを用いた「行為レベルの実践知」の検討―, 京都教育大学紀要 (135) (p.33 - 48) ,京都教育大学, 2019.09, 角田 豊,堀内大輔

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • No Setting, 子どもとの関係性を読み解く 教師のためのプロセスレコード ―学校臨床力を磨く自己省察とグループ省察会―, 金子書房, 2019.03, 角田 豊 他

    Scholarly book, Joint author

  • No Setting, 子どもを育む学校臨床力―多様性の時代の生徒指導 教育相談 特別支援―, 創元社, 2016.02, 角田 豊,片山 紀子,小松 貴弘

    Textbook, survey, introduction, Joint author

  • No Setting, ポスト・コフートの精神分析システム理論―現代自己心理学から心理療法の実践的感性を学ぶ―, 誠信書房, 2013.05, 富樫公一; 角田 豊; 安村直己; 葛西真記子; 中西和紀

    Scholarly book, Other

  • No Setting, 自己心理学の臨床と技法 -臨床場面におけるやり取り-, 金剛出版, 2006.07, 角田 豊監訳

    Other, Other

  • No Setting, 自己心理学入門-コフート理論の実践-, 金剛出版, 2001.10, 安村直己・角田 豊 共訳

    Other, Other

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 京都連合教職大学院 専門職基準試案(教職専門職基準試案・スクールリーダー専門職基準試案), 京都連合教職大学院, 2011.02, 髙乘 秀明; 堀内 孜; 小島 弘道; 角田 豊; 藤村 法子; 片山 紀子

    No Setting, Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Education

  • Japanese, (書評)学校現場に生かす精神分析―学ぶことと教えることの情緒的体験, 日本精神分析学会, 精神分析研究, 2009.11, 角田 豊

    No Setting, Single Author, Humanities & Social Sciences / Clinical psychology