Personal Information

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NISHIMOTO Yuichi


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Hyogo University of Teacher Education, Graduate School, Division of School Education

Degree 【 display / non-display

  • Master of School Education

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION 附属高等学校, Principal, Principal

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION 教育学部英文学科/大学院連合教職実践研究科, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION 教育学部英文学科/大学院教育学研究科, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION 教育学部英文学科/大学院教育学研究科, Associate Professor, Associate Professor

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

  • Humanities & Social Sciences / Education

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

Research Interests 【 display / non-display

  • Bakhtin Studies

  • Vygotsky Studies

  • English Language Education

 
 

Research Themes 【 display / non-display

  • Vygotsky’s Cultural-historical Theory, English Language Education

  • ヴィゴツキーによる人間の精神発達の文化-歴史的理論から捉え直した英語科教育

  • バフチンによる言語哲学・対話原理から捉え直した英語科教育

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • ヴィゴツキー学協会副代表,2024.04 -

  • ヴィゴツキー学協会事務局長,2024.04 -

  • 「ヴィゴツキー学」編集委員長,2021.04 -

  • 国際ヴィゴツキー学会,2004.11 -

  • ヴィゴツキー学協会,2001.04 -

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Academic Activity 【 display / non-display

  • Narodni Pedagogicke Muzeum A Knihovna J. A. Komenskeho, Prague: Czech Republic. , J. A. Komenskeho and The Revised Recommendation Concerning Education., 2024.07

  • The 7th International Conference on Teaching and Education, Zurich: Switzerland., Spinoza’s Conatus in Sense-making Pedagogy: With Special Reference to the Triad of Epistemology-Ontology-Act Theory., 2024.07

  • The 7th International Conference on Research in Education, Teaching and Learning, Berlin: Germany., Sense-making Pedagogy: K. Lewin's Field Theory and Vygotsky's Perezhivanie as a Human Existential., 2023.08

  • 広島修道大学, 【招待講演】人格の形成をめざす英語教育実践とは:創造的な模倣・発達の最近接領域・内言・協働学習, 2023.02

  • International Congress, L.S.Vygotsky and A.R.Luria: Cultural-historical Psychology and Issues of Digitalization of Social Practices, 【招待講演】Perezhivanie, Amygdala, and Semantic Field, 2022.11

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Papers 【 display / non-display

  • Japanese,監修のことば, ヴィゴツキーの「発達の最近接領域」と教育実践 (p.1 - 2) ,三学出版, 2024.10, 西本有逸

    Single Author

  • Japanese,発達の最近接領域のとらえ方ー認識論・存在論・行為論をもとにー, ヴィゴツキーの「発達の最近接領域」と教育実践 (p.292 - 307) ,三学出版, 2024.10, 西本有逸

    Single Author

  • English,J. A. Komenskeho and The Revised Recommendation Concerning Education. , Narodni Pedagogic Muzeum A Knihovna J. A. Komenskeho, 2024.07, Yuichi NISHIMOTO

    Single Author

  • English,Spinoza’s Conatus in Sense-making Pedagogy: With Special Reference to the Triad of Epistemology-Ontology-Act Theory. , The 7th International Conference on Teaching and Education, 2024.07, Yuichi NISHIMOTO

    Single Author

  • Japanese,ヴィゴツキーの外国語学習観, 『英語学論説資料』, vol.56, 2024.03, 西本有逸

    Single Author

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Books 【 display / non-display

  • Japanese, ヴィゴツキーの「発達の最近接領域」と教育実践ー幼児から大学生までの発達ー, 三学出版, 2024.10, 西本有逸 他Reviewed

    Scholarly book, No Setting

  • Japanese, 第二言語習得研究と英語教育の実践研究, 開隆堂, 2014.03, 西本 有逸 ほか

    Other, Other

  • Japanese, 「人格発達」の理論-子どもの具体心理学, 三学出版, 2012.11, 西本 有逸 ほか

    Other, Other

  • Japanese, フォニックスからシャドーイングまで  英語音読指導ハンドブック, 大修館書店, 2012.10, 西本 有逸 ほか

    Other, Other

  • Japanese, ヴィゴツキー著《最後の手稿》情動の理論-心身をめぐるデカルト、スピノザとの対話, 三学出版, 2006.07, 西本 有逸 ほか

    Other, Other

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Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 「京都の高校はいま」京都教育大学附属高等学校長インタヴュー, 京都新聞, 2024.05, 西本有逸

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author

  • Japanese, 記号接地問題とことばの意味の発達, 京都教育大学英語の教え方研究会自由と創造/外国語教育メディア学会関西支部中学高校授業研究部会, 2024.12, 西本有逸

    Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Single Author

  • Japanese, 理論と実践の往還(9):コペルニクス的転回としての主体, 令和6年度附属桃山中学校公開授業研究会, 2024.11, 西本有逸

    Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Single Author

  • Japanese, 英語教育における利他・ケアを考える, 京都教育大学英語の教え方研究会自由と創造/外国語教育メディア学会関西支部中学高校授業研究部会, 2024.09, 西本有逸

    Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Single Author

  • Japanese, 探究・問い・人格, 附属高校生への授業, 2024.08, 西本有逸

    Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Single Author

    Authorship:Lead author

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Work 【 display / non-display

  • 【オンライン研修】実践が理論をきたえ、理論が実践を豊かにする!ヴィゴツキー理論を例に, 2024.04 -

    Web Service

  • デジタル教材(インタラクティブ PDF) 「英語科教育の研究」, 2014.03

    Other

Awards Received 【 display / non-display

  • 国際ヴィゴツキー学会教育学部門賞, 2016.11.14, Russian Federation,国際ヴィゴツキー学会

Presentations 【 display / non-display

  • Narodni Pedagogicke Muzeum A Knihovna J. A. Komenskeho. , International presentation, 2024.07, Prague: Czech Republic., J. A. Komenskeho and The Revised Recommendation Concerning Education., Oral presentation (general)

    English,2024.07,西本有逸

  • The 7th International Conference on Teaching and Education., International presentation, 2024.07, Zurich: Switzerland., Spinoza’s Conatus in Sense-making Pedagogy: With Special Reference to the Triad of Epistemology-Ontology-Act Theory. , Oral presentation (general)

    English,2024.07,西本有逸

  • 外国語教育メディア学会関西支部, Domestic presentation, 2024.12, 記号接地問題とことばの意味の発達, Oral presentation (general)

    Japanese,西本有逸

  • 外国語教育メディア学会関西支部, Domestic presentation, 2024.09, 英語教育における利他・ケアを考える, Oral presentation (general)

    Japanese,西本有逸

  • 外国語教育メディア学会関西支部, Domestic presentation, 2024.06, いつからでも遅くはない授業改善のポイント, Oral presentation (general)

    Japanese,西本有逸

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Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • Sublation of Theory and Praxis: Subject as the Copernican Turn,2024.11

  • 京都教育大学附属京都小中学校教育実践研究協議会「理論と実践の往還(8):相手意識・ミメーシス・思考の知性化」,2024.02

  • Sublation of Theory and Praxis: Agency, Narrative, and Chronotope,2023.11

  • Sublation of Theory and Praxis: Agency Towards Learning,2023.10

  • 京都教育大学附属高校教育実践研究集会「理論と実践の往還(5):批判的思考力について」,2023.02

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Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 記号接地問題とことばの意味の発達,2024.12

  • 英語教育における利他・ケアを考える,2024.09

  • いつからでも遅くはない授業改善のポイント,2024.06

  • 今春より教壇に立つ中高新採教員の不安・疑問に回答し、応援するセミナー,2024.03

  • 英語教育にもっとパトロゴス(pathologos)を!,2023.12

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Activity in Public Organizations 【 display / non-display

  • 全国国立大学附属学校連盟,運営委員,2024.04 -

  • 京都府立西乙訓高等学校,指導・助言,2024.01 -

  • 近畿国立大学附属学校校園長会,副会長,2023.04 -

  • 近畿国立大学附属学校連盟,理事,2023.04 -

  • 大阪教育大学アドバンスト・ラーニング・ネットワーク運営会議,運営委員,2023.04 -

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