Personal Information

写真a

AIZAWA Masafumi


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Tohoku University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • Ph.D

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education, 総合教育臨床センター長

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education, Associate Professor, Associate Professor

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

Research Interests 【 display / non-display

  • 集団適応に困難をかかえる子どもの社会性発達に関する研究

 
 

Research Themes 【 display / non-display

  • Social Developmental Support for Children with difficulty adapting

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本LD学会,2015.04 -

  • 日本発達障害学会,2015.04 -

  • 日本発達心理学会,2015.04 -

  • 日本特殊教育学会,2015.04 -

  • 日本トゥレット協会,2008.04 -

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本発達心理学会, 理事, 2022.04 - 2024.03

  • 日本発達心理学会, 全国大会準備委員会委員, 2023.04 - 2024.03

  • 日本発達障害学会, 日本発達障害学会第58回大会事務局長, 2023.04 - 2023.11

  • 日本臨床発達心理士会, 全国幹事, 2022.05 - 2024.03

  • 日本臨床発達心理士運営認定機構, 将来構想委員, 2022.04 -

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,病弱・身体虚弱特別支援学校中学部卒業生の追跡調査から見えてくること, 京都教育大学 総合教育臨床センター研究紀要第3号 (3) (p.37 - 48) ,京都教育大学教育創生リージョナルセンター機構総合教育臨床センター, 2024.03, 三嶋 活也,相澤 雅文

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Last author

  • Japanese,知的障害教育における算数科の系統性と発達段階に関する研究 -特別支援学校学習指導要領(知的)小学部第1段階,第2段階に着目して-, 京都教育大学 総合教育臨床センター研究紀要第3号 (3) (p.25 - 35) ,京都教育大学教育創生リージョナルセンター機構総合教育臨床センター, 2024.03, 鈴木 英太,巖 早紀,相澤 雅文

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Last author

  • Japanese,Needs and issues in using special-needs schools' after-school services: Based on questionnaire survey responses from guardians of children with intellectual disabilities (2) (p.21 - 28) , 2023.03, Mioko Tanaka, Masahumi Aizawa

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Japanese,Creating developmentally appropriate classes for children with intellectual disabilities:Based on the Japanese government's curriculum guidelines on the material to be taught national language in special needs schools (2) (p.55 - 67) , 2023.03, Saki Iwao, Masafumi Aizawa

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Japanese,Lesson Development as Universal Design in High School Japanese Language Departments - Study through the Preparation of Classical Literature Teaching Materials -, RESEARCH BULLETIN COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION, vol.1 (p.81 - 92) ,COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION ORGANIZATION OF CENTERS FOR REGIONAL EDUCATION VITALIZATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION, 2022.03, Makiko Fujiwara, Masafumi Aizawa

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Special needs education, Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 新訂版 教員になりたい学生のためのテキスト 特別支援教育, クリエイツかもがわ, 2024.03, 相澤 雅文,鈴木 英太,榊原 久直

    Textbook, survey, introduction, Contributor, Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • English, 京都発 高等学校における特別支援教育のこれから―持続可能な支援にむけて, クリエイツかもがわ, 2022.04, 相澤 雅文,郷間 英世,鈴木 万喜子,林 正晴,塩見 匠,小木曽惠美子,渡久知淳二,藤原 牧子,安藤 佳奈,明石 伶香

    Scholarly book, Joint author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Japanese, 臨床発達心理士わかりやすい資格案内, 金子書房, 2020.03, 相澤雅文

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Social psychology

  • Japanese, 中学校学級担任のための よくわかるインクルーシブ教育 , 開隆堂, 2019.09, 半澤嘉博,相澤雅文

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Japanese, 教員になりたい学生のための テキスト特別支援教育, クリエイツかもがわ, 2019.04, 相澤雅文,牛山道雄,小谷裕実,佐藤克敏,佐藤美幸,丸山啓史

    Scholarly book, Contributor

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 「目立ちたくない」「ほめられたくない」生徒への理解と対応, 発達協会, 発達教育3月号 (p.16 - 17) , 2024.02, 相澤雅文

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 「聞き取り困難症」が疑われる生徒への理解と対応, 発達協会, 発達教育2月号 (p.16 - 17) , 2024.01, 相澤雅文

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 「過剰適応」と考えられる児童への理解と対応, 発達協会, 発達教育1月号 (p.16 - 17) , 2023.12, 相澤雅文

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 外国につながる子どもで発達の課題が疑われる幼児への理解と対応, 発達協会, 発達教育12月号 (p.16 - 17) , 2023.11, 相澤雅文

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 高等学校を中途退学することになった生徒への対応, 発達協会, 発達教育11月号 (p.16 - 17) , 2023.10, 相澤雅文

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Author, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Authorship:Lead author

display all >>

Awards Received 【 display / non-display

  • 日本LD学会 功労賞, 2024.10.20, Japan,日本LD学会

Presentations 【 display / non-display

  • 日本LD学会 第20回大会, Domestic presentation, 2011.09, 東京, 「気になる」生徒の中学校から高等学校への移行に関する研究(2), Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Japanese,鈴木英太, 相澤 雅文

  • 日本特殊教育学会 第49回大会, Domestic presentation, 2011.09, 弘前, 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(2), Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Japanese,相澤 雅文, 本郷 一夫

  • 日本LD学会 第20回大会, Domestic presentation, 2011.09, 東京, 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(1), Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Japanese,相澤 雅文, 本郷 一夫

  • 日本発達心理学会第22回大会, Domestic presentation, 2011.03, 東京 特教学芸大学, 教師の見取りと児童の心理の時系列的変化 -「気になる」児童のチェックリストと心理尺度「Q-U」との関連から-, Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Japanese,相澤 雅文, 本郷一夫

  • 日本LD学会第19回大会, Domestic presentation, 2010.10, 愛知県立大学, 「気になる」生徒の中学校から高等学校への移行支援に関する研究(1) ~ 移行支援シート作成の視点から ~, Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Special needs education

    Japanese,鈴木英太, 相澤 雅文

display all >>

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 反転研修,2016.08 -

  • 知的障害総論,2013.08 -

  • 障害のある人の豊かな生活作りに向けて-社会性に関する指導と支援-,2010.09 - 2010.12

    【開催地】京都教育大学【対象】一般市民

  • 小・中学校教育実践研究会,2009.11

    【演題】子どもの育ちを9年間で見つめる-キャリア発達段階を意識して-【開催地】京都教育大学附属京都小中学校【対象】教員

  • 発達に障害のある人の豊かな生活作りに向けて,2009.09 - 2009.12

    【開催地】京都教育大学【対象】一般市民

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 滋賀県 高等学校特別支援教育コーディネーター研修会,2024.12

    滋賀県 高等学校の特別支援教育コーディネーターの研修会

  • 滋賀県立北大津高等等校内研修会,2024.12

    「気になる生徒の理解と対応 −校内支援体制とユニバーサルデザイン授業−」とテーマとした研修会

  • 京都市立呉竹総合支援学校学校運営協議会,2024.12

    学校の運営方針等の検討・承認

  • 日本臨床発達心理士会資格審査,2024.12

    資格取得委のための審査

  • 滋賀県立彦根翔西高等等学校校内研修会,2024.12

    「気になる生徒の理解と対応 −校内支援体制とユニバーサルデザイン授業−」とテーマとした研修会

display all >>

Activity in Public Organizations 【 display / non-display

  • 日本発達心理学会,理事,2022.04 - 2024.03

  • 日本発達心理学会,監事,2018.04 - 2022.03

  • 京都市立呉竹総合支援学校,学校運営協議会委員長,2024.04 -

  • 滋賀県教育委員会,高等学校通級指導推進委員会委員,2024.04 -

  • 公認心理師協会,倫理委員会委員,2024.04 -

display all >>

Mass Media 【 display / non-display

  • びわ湖放送

    TV or radio program, びわ湖放送, 2008.12.20