Personal Information

写真a

TAZUME Hirotsugu


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • Ph. D. (Psychology)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION The United Guraduate School of Professional Teacher Education at Kyoto University of Education, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Associate Professor, Associate Professor

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Humanities & Social Sciences / Experimental psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • Cognitive,Developmental Psychology

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2023,公立学校等訪問演習,Exercise,2023.10 - 2024.01

  • 2019,専攻基礎セミナー,Exercise,2023.10 - 2024.01

  • 2019,KYOKYOスタートアップセミナー,Exercise,2023.04 - 2023.08

  • 2022,人間発達セミナー,Exercise,2022.10 -

  • 2022,教育実践研究セミナー,Exercise,2022.10 -

display all >>

 

Research Themes 【 display / non-display

  • 認知的情報処理とその発達に関する研究

  • 概念発達・獲得と教師の支援に関する研究

  • 教師および保育者のアイデンティティの確立に関する研究

  • 幼児-高齢者の世代間交流に関する研究

  • 幼児教育と小学校教育との接続教育に関する研究

display all >>

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本心理学会,2015.04 -

  • 日本発達心理学会,2015.04 -

  • 日本教育心理学,2015.04 -

  • 日本認知心理学会,2015.04 -

  • 日本保育学会,2015.04 -

display all >>

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本心理学会, 査読担当, 2023.07 - 2023.08

  • 日本乳幼児教育学会, 査読担当, 2023.06 - 2023.07

  • 日本発達心理学会, 第35回全国大会実行委員, 2023.04 - 2024.03

  • 日本教授学習心理学会, 査読担当, 2022.12

  • 日本乳幼児教育学会, 査読担当, 2022.05

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,育実習前の大学生における実行機能の個性が実習に対する予想に及ぼす影響, 京都教育大学紀要, vol.144 (p.69 - 85) ,京都教育大学, 2024.03, 田爪宏二, 森田健宏

    Single Author, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Authorship:Lead author

  • Japanese,「教職課程における容易なダンスエクササイズを用いた非言語による「発達支持的教育相談」の学習の試み:量的及び質的分析を交えての考察, 教職研究・実践収録(関西外国語大学教職教育センター), vol.17 (p.1 - 9) ,関西外国語大学教職教育センター, 2024.03, 森田健宏,田爪宏二

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese,就学前教育・初等教育におけるESD実現のための木育教材の開発Ⅱ:地域滞在型(短期)フィールドワークの実践を通して, 京都女子大学発達教育学部紀要, vol.20 (p.89 - 98) ,京都女子大学, 2024.03, 矢野真, 田爪宏二, 吉津晶子

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese,教員養成大学の学生の認知的個性が教育実習における授業力に及ぼす影響, 児童研究, vol.102 (p.3 - 13) ,日本児童学会, 2023.10, 田爪 宏二,森田 健宏

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Authorship:Lead author

  • Japanese,幼稚園・保育所における園務情報化の推進についての管理職及びミドルリーダーの意識調査, 教職研究・実践収録(関西外国語大学教職教育センター), vol.16 (p.1 - 10) ,関西外国語大学教職教育センター, 2023.03, 森田健宏,田爪宏二

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational technology

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 教職エクササイズ 教育相談(第2版), ミネルヴァ書房, 2024.03, 森田健宏,吉田佐治子 ,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, グローバル時代の教育相談, ナカニシヤ出版, 2024.02, 大家まゆみ,稲垣勉,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, 公認心理師カリキュラム準拠 発達心理学, 医歯薬出版, 2020.07, 秦野悦子,近藤清美,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, 教職エクササイズ 生徒指導・進路指導, ミネルヴァ書房, 2020.04, 森田健宏,安達未来

    Scholarly book, Supervisor (editorial), Humanities & Social Sciences / Education

  • Japanese, 1日10分から始める保育士絶対合格テキスト2020年改訂版, 大和書房, 2020.02, 田爪宏二

    Textbook, survey, introduction, Edit

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 園と家庭をつなぐICT環境と活用の効果と課題, 学習情報研究センター, 学習情報研究, vol.287 (p.46 - 47) , 2022.07, 堀田博史, 田爪宏ニ, 佐藤朝美, 佐藤鮎美

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese, 子どものデジタルメディア利用への親の仲介に関する調査, 学習情報研究センター, 学習情報研究, vol.287 (p.38 - 39) , 2022.07, 佐藤朝美, 佐藤鮎美, 田爪宏ニ, 堀田博史

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese, AIロボットが保育環境に入る時代へ:幼児教育場面におけるインタラクティブAIロボットに対する幼児のリテラシーと認知の特徴, チャイルド・リサーチ・ネット, チャイルド・リサーチ・ネット(オンライン掲載), 2020.10, 田爪 宏二,森田 健宏

    Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Single Author, Humanities & Social Sciences / Educational psychology, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 「自己調整力」をどう見取るか, 教育開発研究所, 教職研修2019年6月号 (p.93 - 95) , 2019.05, 田爪宏二

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 第70回OMEP 世界総会・世界大会(於チェコ・プラハ)報告:基調講演 ECEC in neoliberal times, OMEP日本委員会, OMEPニューズ, vol.51 (2) (p.5) , 2018.11, 田爪 宏二

    Meeting report, Single Author

    Authorship:Lead author

display all >>

Awards Received 【 display / non-display

  • Identity Emerging Scholar Best Manuscript Award, 2022, 2023.02, United Kingdom,Identity: An International Journal of Theory and Research

  • 日本青年心理学会 学会賞, 2021.10, Japan,日本青年心理学会

  • 九州心理学会優秀発表賞, 2013.06, Japan,九州心理学会

  • 日本教育心理学会 優秀論文賞, 2009.09, Japan,日本教育心理学会

Preferred joint research theme 【 display / non-display

  • 認知発達を踏まえた教育的支援の検討

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 『研修を支援する』教師力向上支援事業(指導助言),2024.03

    与謝野町立のだがわこども園における公開保育の指導助言

  • 京都教育大学フォーラム2023,2023.12

    京都教育大学フォーラム2023「非認知能力を考える2-毎日の保育・教育活動の中で-」。コーディネーターを担当。

  • 舞鶴市教育委員会指定「小中一貫教育モデル校区」研究発表会,2023.11

    「中丹マイスクールデザイン校」研修会
    研修講師:演題「非認知能力,「学びに向かう力」を育む教育的支援と見取り:心理学の視点から」

  • 「中丹マイスクールデザイン校」舞鶴市立白糸中学校ブロック研修会(指導助言) ,2023.09

    研修講師,指導助言

  • 『研修を支援する』教師力向上支援事業(講演),2023.08

    与謝野町立のだがわこども園における研修会講師。演題「子どもの見方・捉え方について」

display all >>

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 日本発達心理学会第35回大会 準備委員会企画シンポジウム,2024.03

    日本発達心理学会第35回大会 準備委員会企画シンポジウム「教師・保育者養成における発達心理学の貢献」(企画担当,指定討論者)

  • 京丹後市立網野学園幼保小中一貫教育公開授業 指導助言,2024.02

    京丹後市立網野学園幼保小中一貫教育公開授業 指導助言

  • 鹿児島国際大学令和5年度福祉社会学部講演会 講師,2024.02

    【主催者】鹿児島国際大学福祉社会学部【開催地】鹿児島国際大学【対象】鹿児島国際大学教員,大学院生
    【演題】質的・量的研究の手法について

  • 向日市立西ノ岡中学校 指導助言,2024.02

    向日市立西ノ岡中学校 研究の指導助言

  • 日本発達障害学会第58回研究大会 実行委員会企画シンポジウム,2023.11

    日本発達障害学会第58回研究大会 実行委員会企画「子どもの発達を支える心理学的アプローチ」(話題提供者。演題「フィールドに根ざした発達心理学:児童館の学童保育における発達の理解と支援」)

display all >>

Activity in Public Organizations 【 display / non-display

  • 岡山大学教育学部附属幼稚園,外部評価委員,2018.01

  • 日本臨床発達心理士認定運営機構 ,委員,2015.04 -

  • 臨床発達心理士会京都支部,支部長,2015.04 -

Mass Media 【 display / non-display

  • 神奈川新聞

    Newspaper, magazine, 神奈川新聞, 2008.05.30

  • テレビ神奈川

    TV or radio program, テレビ神奈川, 2008.05