Personal Information

写真a

TAZUME Hirotsugu


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

  • Hiroshima University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • Ph. D. (Psychology)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION The United Guraduate School of Professional Teacher Education at Kyoto University of Education, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science, Associate Professor, Associate Professor

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Humanities & Social Sciences / Experimental psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • Cognitive,Developmental Psychology

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2023,公立学校等訪問演習,Exercise,2023.10 - 2024.01

  • 2019,専攻基礎セミナー,Exercise,2023.10 - 2024.01

  • 2019,KYOKYOスタートアップセミナー,Exercise,2023.04 - 2023.08

  • 2022,人間発達セミナー,Exercise,2022.10 -

  • 2022,教育実践研究セミナー,Exercise,2022.10 -

display all >>

 

Research Themes 【 display / non-display

  • 認知的情報処理とその発達に関する研究

  • 概念発達・獲得と教師の支援に関する研究

  • 教師および保育者のアイデンティティの確立に関する研究

  • 幼児-高齢者の世代間交流に関する研究

  • 幼児教育と小学校教育との接続教育に関する研究

display all >>

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 日本心理学会,2015.04 -

  • 日本発達心理学会,2015.04 -

  • 日本教育心理学,2015.04 -

  • 日本認知心理学会,2015.04 -

  • 日本保育学会,2015.04 -

display all >>

Academic Activity 【 display / non-display

  • 日本心理学会, 査読担当, 2023.07 - 2023.08

  • 日本乳幼児教育学会, 査読担当, 2023.06 - 2023.07

  • 日本発達心理学会, 第35回全国大会実行委員, 2023.04 - 2024.03

  • 日本教授学習心理学会, 査読担当, 2022.12

  • 日本乳幼児教育学会, 査読担当, 2022.05

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,教育実習前の大学生における実行機能の個性が実習に対する予想に及ぼす影響, 京都教育大学紀要, vol.144 (p.69 - 85) ,京都教育大学, 2024.03, 田爪宏二, 森田健宏

    Single Author, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Authorship:Lead author

  • Japanese,教職課程における容易なダンスエクササイズを用いた非言語による「発達支持的教育相談」の学習の試み:量的及び質的分析を交えての考察, 教職研究・実践収録(関西外国語大学教職教育センター), vol.17 (p.1 - 9) ,関西外国語大学教職教育センター, 2024.03, 森田健宏,田爪宏二

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese,就学前教育・初等教育におけるESD実現のための木育教材の開発Ⅱ:地域滞在型(短期)フィールドワークの実践を通して, 京都女子大学発達教育学部紀要, vol.20 (p.89 - 98) ,京都女子大学, 2024.03, 矢野真, 田爪宏二, 吉津晶子

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese,教員養成大学の学生の認知的個性が教育実習における授業力に及ぼす影響, 児童研究, vol.102 (p.3 - 13) ,日本児童学会, 2023.10, 田爪 宏二,森田 健宏

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Authorship:Lead author

  • Japanese,幼稚園・保育所における園務情報化の推進についての管理職及びミドルリーダーの意識調査, 教職研究・実践収録(関西外国語大学教職教育センター), vol.16 (p.1 - 10) ,関西外国語大学教職教育センター, 2023.03, 森田健宏,田爪宏二

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Educational technology

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 教職エクササイズ 教育相談(第2版), ミネルヴァ書房, 2024.03, 森田健宏,吉田佐治子 ,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, グローバル時代の教育相談, ナカニシヤ出版, 2024.02, 大家まゆみ,稲垣勉,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, 公認心理師カリキュラム準拠 発達心理学, 医歯薬出版, 2020.07, 秦野悦子,近藤清美,田爪宏二 他

    Scholarly book, Contributor, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Japanese, 教職エクササイズ 生徒指導・進路指導, ミネルヴァ書房, 2020.04, 森田健宏,安達未来

    Scholarly book, Supervisor (editorial), Humanities & Social Sciences / Education

  • Japanese, 1日10分から始める保育士絶対合格テキスト2020年改訂版, 大和書房, 2020.02, 田爪宏二

    Textbook, survey, introduction, Edit

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 非認知能力を育む保育・教育:発達心理学の視点から, 京都モンテッソーリ教師養成コース, 京都モンテッソーリ教師養成コース「京都コースからのてがみ」, vol.87 (p.1 - 2) , 2024.11, 田爪 宏二

    Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 園と家庭をつなぐICT環境と活用の効果と課題, 学習情報研究センター, 学習情報研究, vol.287 (p.46 - 47) , 2022.07, 堀田博史, 田爪宏ニ, 佐藤朝美, 佐藤鮎美

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese, 子どものデジタルメディア利用への親の仲介に関する調査, 学習情報研究センター, 学習情報研究, vol.287 (p.38 - 39) , 2022.07, 佐藤朝美, 佐藤鮎美, 田爪宏ニ, 堀田博史

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

  • Japanese, AIロボットが保育環境に入る時代へ:幼児教育場面におけるインタラクティブAIロボットに対する幼児のリテラシーと認知の特徴, チャイルド・リサーチ・ネット, チャイルド・リサーチ・ネット(オンライン掲載), 2020.10, 田爪 宏二,森田 健宏

    Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Single Author, Humanities & Social Sciences / Educational psychology, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

    Authorship:Lead author

  • Japanese, 「自己調整力」をどう見取るか, 教育開発研究所, 教職研修2019年6月号 (p.93 - 95) , 2019.05, 田爪宏二

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal), Single Author

    Authorship:Lead author

display all >>

Awards Received 【 display / non-display

  • Identity Emerging Scholar Best Manuscript Award, 2022, 2023.02, United Kingdom,Identity: An International Journal of Theory and Research

  • 日本青年心理学会 学会賞, 2021.10, Japan,日本青年心理学会

  • 九州心理学会優秀発表賞, 2013.06, Japan,九州心理学会

  • 日本教育心理学会 優秀論文賞, 2009.09, Japan,日本教育心理学会

Presentations 【 display / non-display

  • 関西心理学会第135回大会, Domestic presentation, 2024.11, 大阪人間科学大学, 文系学生と理系学生からみた国語と数学の楽しさ:課題価値と得意度の観点から, Oral presentation (general), Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Japanese,2024.11,冨永彩華, 赤松大輔, 田爪宏二

  • 日本教育カウンセリング学会第21回大会, Domestic presentation, 2024.09, 岩手県立大学, 保育者養成短期大学生の認知的個性が実習前の不安に及ぼす影響:実行機能の「自己意識」と「注意維持の困難さ」に着目して, Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    Japanese,2024.09,田爪宏二,森田健宏,廣瀬真喜子

  • 日本科学教育学会第48回年会, Domestic presentation, 2024.09, 函館工業高等専門学校, ホタルを素材とした国語科と生活科の教科横断型プログラムの開発と実践, Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Education

    Japanese,2024.09,荻原彰, 高垣マユミ, 田爪宏二, 疋田健人, 小久保初音

  • OMEP 76th World Assembly and Conference, International presentation, 2024.07, Centara Grand & Bangkok Convention Centre, Executive Functions and Nursery Teacher Efficacy: Developing the Competency of Pre-Nursery Teacher Students in Practical Training., Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Educational psychology

    English,2024.07,田爪宏二

  • OMEP 76th World Assembly and Conference, International presentation, 2024.07, Centara Grand & Bangkok Convention Centre, DGs-oriented Edu in a Japanese Kindergarten: From Learning about Biodiesel Fuel to Disaster Relief Support., Poster presentation, Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

    English,2024.07,吉津晶子,田爪宏二, 鷲山聖美

display all >>

Preferred joint research theme 【 display / non-display

  • 認知発達を踏まえた教育的支援の検討

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京都教育大学フォーラム2024,2024.12

    京都教育大学フォーラム2024「非認知能力を考える3-学びとコミュニケーション-」。コーディネーターを担当。

  • 『研修を支援する』教師力向上支援事業(指導助言),2024.03

    与謝野町立のだがわこども園における公開保育の指導助言

  • 京都教育大学フォーラム2023,2023.12

    京都教育大学フォーラム2023「非認知能力を考える2-毎日の保育・教育活動の中で-」。コーディネーターを担当。

  • 舞鶴市教育委員会指定「小中一貫教育モデル校区」研究発表会,2023.11

    「中丹マイスクールデザイン校」研修会
    研修講師:演題「非認知能力,「学びに向かう力」を育む教育的支援と見取り:心理学の視点から」

  • 「中丹マイスクールデザイン校」舞鶴市立白糸中学校ブロック研修会(指導助言) ,2023.09

    研修講師,指導助言

display all >>

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京丹後市保幼小中一貫教育授業研究会 講演,2024.11

    京丹後市保幼小中一貫教育授業研究会,公開保育,公開授業の指導助言及び講演。
    演題「非認知能力,『学びに向かう力』を育む教育・保育」

  • 臨床発達心理士認定運営機構研修会 講師,2024.11

    主催者:臨床発達心理士認定運営機構
    対象:臨床発達心理士有資格者
    演題:心理職の育つ道のり―臨床発達心理士のキャリア形成
    (オンライン講演)

  • 京都市⽴向島⼩学校 授業研究会 指導助言,2024.11

    京都市⽴向島⼩学校 授業研究会における指導助言

  • 城陽市立城陽中学校 研修会 講演,2024.11

    城陽市立城陽中学校研修会講演。
    演題「学び合いを通した非認知能力の育成:自己調整学習をふまえて」

  • 日本社会福祉マネジメント学会・教育セミナー 講演,2024.10

    日本社会福祉マネジメント学会・教育セミナー 
    演題:「心理学の研究法にはどんなメソッドがあるのか:質的・量的研究の手法を中心に」

display all >>

Activity in Public Organizations 【 display / non-display

  • 岡山大学教育学部附属幼稚園,外部評価委員,2018.01

  • 日本臨床発達心理士認定運営機構 ,委員,2015.04 -

  • 臨床発達心理士会京都支部,支部長,2015.04 -

Mass Media 【 display / non-display

  • 神奈川新聞

    Newspaper, magazine, 神奈川新聞, 2008.05.30

  • テレビ神奈川

    TV or radio program, テレビ神奈川, 2008.05