Personal Information

写真a

HIGUCHI Tomiko


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University, Graduate School, Division of Education

  • Kyoto University, Graduate School, Division of Education

Degree 【 display / non-display

  • 博士(教育学)

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Educational Career Enhancement, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Educational Career Enhancement, Associate Professor, Associate Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Educational Support Center, Associate Professor, Associate Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Educational Support Center, Lecturer, Lecturer

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Education

Research Interests 【 display / non-display

  • Teaching Method,Curriculum Studies,Literacy

 
 

Research Themes 【 display / non-display

  • 公教育におけるリテラシーの育成

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 関西教育学会,2015.04 -

  • 日本教育方法学会,2015.04 -

  • 日本教育学会,2015.04 -

  • 日本カリキュラム学会,2015.04 -

  • 教育目標・評価学会,2015.04 -

Academic Activity 【 display / non-display

  • 関西教育学会, 紀要編集委員, 2014.10 - 2016.09

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,明治30年代における波多野貞之助の統合的教授論の展開-W.ラインの受容に焦点をあてて, カリキュラム研究 (30) ,日本カリキュラム学会, 2024, 樋口とみ子

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,教育改革に関する用語集の作成・配布の取組-京都教育大学教職キャリア高度化センターの現職教員支援事業の一環として, 日本教育大学協会年報, vol.41 (p.211 - 219) ,日本教育大学協会年報編集委員会編, 2023, 市田 克利, 榊原 禎宏, 髙柳 眞人, 中垣 ますみ, 山下 和美, 吉川 孝, 小山 宏之, 椙山 直美, 福間 拓

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • Japanese,教員研修制度の史的展開と現状-京都府総合教育センターのあゆみに焦点をあてて, 令和2年度文部科学省「教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業」成果報告書,京都教育大学教職キャリア高度化センター, 2021, 樋口とみ子

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,明治30年代における近藤九一郎の統合的教授について―教案の編成方法の分析を踏まえて, 教育目標・評価学会紀要 (30) ,教育目標・評価学会, 2020, 樋口とみ子, 我妻秀範

    Multiple Authorship

    Authorship:Corresponding author

  • Japanese,リテラシー概念はどのように展開してきたか, 日本家庭科教育学会誌, vol.62 (3) , 2019.11, 樋口とみ子

    Single Author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, リテラシー教育はどうあるべきか―現代アメリカにおける概念の相克から読み解く, ミネルヴァ書房, 2024.08, 樋口とみ子

    Scholarly book, Sole author

  • Japanese, 新しい時代の教育評価入門(増補版), 有斐閣, 2022.03, 田中耕治,樋口とみ子 他

    Scholarly book, Contributor

  • Japanese, よくわかる教育評価(第3版), ミネルヴァ書房, 2021.04, 田中耕治,樋口とみ子 他

    Scholarly book, Contributor

  • Japanese, 資質・能力の育成と新しい学習評価, ぎょうせい, 2020.01, 田中耕治,樋口とみ子 他

    Scholarly book, Contributor

  • Japanese, 小学校新指導要録改訂のポイント, 日本標準, 2019.09, 石井英真,西岡加名恵,田中耕治,樋口とみ子 他

    Scholarly book, Contributor

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, カリキュラム研究事典, ミネルヴァ書房, カリキュラム研究事典, 2021.07, 西岡加名恵,藤本和久,石井英真,田中耕治 他

    Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution), Single Author

  • Japanese, 小学校教育用語辞典, ミネルヴァ書房, 小学校教育用語辞典, 2021.05, 細尾萌子,柏木智子 他

    Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution), Multiple Authorship

  • Japanese, 教育評価重要用語事典, 明治図書出版, 教育評価重要用語事典, 2021.03, 西岡加名恵,石井英真 他

    Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Multiple Authorship

  • Japanese, 書評「ダイアン・ハート著、田中耕治監訳『パフォーマンス評価入門』」, 教育調査研究所, 教育展望, 2012.06, 樋口 とみ子

    No Setting, Single Author

  • Japanese, 図書紹介「小柳正司『リテラシーの地平』」, 日本教育学会『教育学研究』, 2010.09, 樋口 とみ子

    No Setting, Single Author

display all >>

Awards Received 【 display / non-display

  • 日本教育方法学会研究奨励賞, 2003.09, Japan

Presentations 【 display / non-display

  • 教育目標・評価学会第24回大会, Domestic presentation, 2013.11, リテラシーをとらえる新たな枠組み, Other

    Japanese,樋口 とみ子

  • 日本化学会関西支部・化学教育サロン, Domestic presentation, 2013.10, 新しい時代に求められる能力とは―「ポスト近代」社会と学校教育―, Oral presentation (keynote)

    Japanese,樋口 とみ子

  • 英語授業研究学会, Domestic presentation, 2013.08, 大阪商業大学, 学習評価をめぐる新しい動向―「真正の評価」論にもとづくパフォーマンス評価―, Other

    Japanese,樋口 とみ子

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 京都教育大学公開講演会,2010.02

    【演題】リテラシーと学力 -いま、学校教育を通して育む「力」とは-【開催地】京都教育大学【対象】一般市民