Personal Information

写真a

KODAMA Kazuhiro


Title

Professor

Laboratory Address

1 Fujinomori-cho, Fukakusa, Fushimi-ku, Kyoto 612-8522 Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Kyoto University

Degree 【 display / non-display

  • 博士(人間・環境学)

  • 修士(人間・環境学)

  • 修士(教育学)

Campus Career 【 display / non-display

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION English, Professor, Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION English, Associate Professor, Associate Professor

  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION English, Associate Professor (as old post name), Associate Professor (as old post name)

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics

  • Humanities & Social Sciences / English linguistics

Research Interests 【 display / non-display

  • Construction Grammar

  • Cognitive Linguistics

 
 

Research Themes 【 display / non-display

  • 免疫と言語獲得

  • A Construction Grammar Approach to Argument Structures Costructions

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 英語語法文法学会,2021.11 -

  • 日本教育実践学会,2020.07 -

  • 関西英語教育学会,2019.04 -

  • 日本語用論学会,2015.04 -

  • 日本言語学会,2015.04 -

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • Japanese,<新刊紹介> Masa-aki Yamanashi (ed.) , Cognitive Linguistics: SAGE Benchmarks in Language and Linguistics London: SAGE Publication, 2016, 1520pp., 認知言語学研究, vol.5 (p.87 - 93) , 2020.08, 鷲見幸美,田村敏広 他 

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,英語学・英語文学研究と小学校英語教育との接点―免許認定講習での実践を通して, 教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要 (2) (p.181 - 189) , 2020.03, 奥村 真紀

    Multiple Authorship, Humanities & Social Sciences / Foreign language education

  • Japanese,Communicative English and Grammatical-consciousness Raising: Voices from Practitioners (26) (p.21 - 24) , 2018.03

    Multiple Authorship

    Authorship:Lead author

  • English,Affinity between Event Construal and Constructional Meaning (p.463 - 475) , 2008.09

    Single Author

    Authorship:Lead author

  • Japanese,言語習得と構文形成 ― 英語の与格交替における形態・音韻的成立条件をめぐって, 『言語』8月号, vol.39 (8) (p.68 - 76) ,大修館書店, 2007.07, 児玉 一宏

    Single Author, Humanities & Social Sciences / Linguistics

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Japanese, 認知言語学の最前線, ひつじ書房, 2021.05, ロナルド・ラネカー,大月 実,吉村公宏,菅井三実他

    Scholarly book, Joint editor

  • Japanese, はじめて学ぶ認知言語学, ミネルヴァ書房, 2020.09, 谷口 一美, 深田 智 他

    Scholarly book, Joint editor

  • Japanese, ことばから心へ, 開拓社, 2020.03, 児玉 一宏, 池上 嘉彦, 山梨 正明 他

    Scholarly book, Joint author, Humanities & Social Sciences / Linguistics

  • Japanese, 認知言語学大事典, 朝倉書店, 2019.10, 児玉 一宏, 辻幸夫 他

    Dictionary, encyclopedia, Joint author

  • Japanese, 小学校英語内容論入門, 研究社, 2019.05, 樋口 忠彦, 泉 惠美子 他 

    Scholarly book, Joint author

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • Japanese, 書評「コーパス語彙意味論」, 大修館書店, 『言語』12月号, 2006.12, 児玉 一宏

    No Setting, Single Author, Humanities & Social Sciences / English linguistics

  • Japanese, 書評「カテゴリー化と用法基盤モデル」, 研究社出版, 『英語青年』2月号, 2005.02, 児玉 一宏

    No Setting, Single Author, Humanities & Social Sciences / Linguistics

Presentations 【 display / non-display

  • 日本語用論学会ワークショップ, Domestic presentation, 2008.12, 松山大学, 構文の発現と語用論的視点-英語の二重目的語構文と中間動詞構文の分析を中心に, Symposium, workshop panel (nominated)

    Japanese,児玉 一宏

 

Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 免許状更新講習・英語学の最前線,2009.08

    【開催地】京都教育大学【対象】教員

  • 免許状更新講習,2008.08

    【開催地】京都教育大学【対象】教員

Other Social Activity Outside the University 【 display / non-display

  • 2016津西一日総合大学,2016.09

    名古屋大学、筑波大学、神戸大学などの大学教員13人による専門分野別の講演会。

  • 京都教育大学の授業(模擬授業),2009.11

    【演題】英語不思議発見【主催者】京都府立桃山高等学校【開催地】京都府立桃山高等学校【対象】学生

  • 京都教育大学の授業(模擬授業),2007.11

    【演題】英語不思議発見【主催者】亀岡高等学校【開催地】亀岡高等学校【対象】学生

  • 京都府立嵯峨野高等学校講演会,2007.03

    【演題】英語不思議発見【主催者】京都府立嵯峨野高等学校【開催地】京都府立嵯峨野高等学校【対象】学生

  • 京都府立嵯峨野高等学校講演会,2006.02

    【演題】ことばの不思議【主催者】京都府立嵯峨野高等学校【開催地】京都府立嵯峨野高等学校【対象】学生

Activity in Public Organizations 【 display / non-display

  • 嵯峨小学校 / 学校運営協議会,学校教育推進委員会委員,2006.10